top of page
Search

Zoetigheid in december

De winkels liggen al weken vol met allerlei lekkers; van pepernoten tot speculaasbrokken, marsepein, kruidnoten, chocoladeletters en banketletters. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks al deze verleidingen toch op gewicht blijft?


In deze Blog leer ik je om deze verleidingen te weerstaan en zelfs in deze periode niet aan te komen.

Tips:


Voor de feestdagen

· Allereerst telt december maar 4 echte feestdagen probeer op de 27 overige ‘normale’ dagen je gezonde eetpatroon aan te houden. Maak dus van de feestdagen in december geen feestmaand.

· Ga niet met een lege maag naar de supermarkt of bakker. Ongezonde en zoete verleidingen kun je dan lastiger laten staan.

· Probeer het kopen van Sint- of kerstsnoep zo lang mogelijk uit te stellen en koop geen kilo verpakkingen. Wat niet in huis is kun je ook niet opeten.

· Leg verleidingen uit zicht, ver verstopt achter in een kast en zeker niet in een schaaltje op tafel waar je de hele dag langs loopt.


Tijdens de feestdagen

· Sla op feestdagen geen maaltijd over, zorg dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Dan heb je minder moeite de verleidingen te weerstaan.

· Beweeg voldoende! Maak met de feestdagen een lange wandeling, of doe een workout alleen of met elkaar via YouTube. Door te bewegen verbrand je extra calorieën.

· Wanneer je er bewust voor kiest om iets lekkers te mogen eten, geniet er dan ook extra van.

· Neem alleen iets lekkers als je er echt trek in hebt. Geef niet toe aan sociale verplichtingen of uit beleefdheid om iets ongezonds te eten.

· Drink voldoende water en thee zonder suiker.

· Let op het aantal calorieën per snoepgoed. Taaitaai en ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten minder vet en calorieën dan gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten:

Ter vergelijking:

-Chocolademunten; 10 stuks (50 gram) 270 kcal

-Chocoladekruidnoten; 13 stuks (50 gram) 255 kcal

-Speculaas; 2 brokken (50 gram) 240 kcal

-Banketletter; stukje (50 gram) 230 kcal

-Pepernoten; 12 stuks (50 gram) 160 kcal

-Taaitaai; 4 taaitaaipopjes (50 gram) 140 kcal

· Als je zin hebt in wat zoetigheid, snijd dan een klein stukje af of pak een paar pepernoten, leg dit op een bordje of schaaltje en doe de rest weer terug in de kast.


Een oud gezegde luidt: ‘Je komt niet aan tussen Sinterklaas en Oudjaar maar tussen Oudjaar en Sinterklaas’!


Met andere woorden, als je het hele jaar goed op je voeding let, kun je met de feestdagen best iets extra’s nemen.


Na de feestdagen

Ervaar zelf hoe een gezond gewicht bijdraagt aan een gelukkiger leven, met meer energie en minder stress. Ben je op zoek naar hulp om een gezond gewicht te krijgen en behouden. Neem contact op met diëtistenpraktijk Hoeksche Waard. Wij helpen je graag met duidelijke en praktische adviezen om je eet- en leefpatroon stapsgewijs aan te passen.


Speciale actie: als je in december of januari een afspraak maakt

ontvang je GRATIS het Voedings- en Leefstijlboek boek.


124 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page